Bouncers nieuwsbrief april 2020

Mr. Bounce
Beste Bouncers,
De afgelopen weken zijn ons niet in de koude kleren gaan zitten. Het basketballseizoen is voorbij, sociale contacten staan even op een laag pitje en ik kan alleen maar hopen dat iedereen gezond blijft. Daar tegenover zien we gelukkig ook dat men elkaar zelfs onder deze omstandigheden op blijft zoeken; digitaal dan wel. Het contact met team en verenigingsgenoten in deze tijden zie ik toch als een groot goed. De manier waarop anderen omgaan met deze omstandigheden herinnert mij er ook aan dat echt niet alles stil staat! En ook aan dit basketball-loze tijdperk komt een einde…
Ondertussen is bij ons noodgedwongen het vizier alweer gericht op het volgende seizoen: teamindelingen voor de selectietrainingen moeten klaar liggen, de nieuwe tenues (ja, ze komen echt! Zie hiervoor verderop in deze nieuwsbrief…) moeten besteld gaan worden en we zijn nog hard op zoek naar een moment om dit gemankeerde seizoen toch nog op een leuk manier af te sluiten. We hebben al wat leuke plannen ontvangen, maar alle input is natuurlijk nog welkom!
Ik hoop jullie binnenkort allemaal weer te zien. In de tussentijd spreken we elkaar wellicht op whatsapp/instagram/facebook/hangouts/wat dan ook. Blijf met elkaar in contact en blijf een beetje fit. Dan kunnen we straks hopelijk weer fanatiek van start!
Met dribbelende groet,
Peter
Financiële gevolgen Corona crisis
We volgen als vereniging de adviezen van de NBB en NOC*NSF, zie ook de FAQ bij Basketball Info Maart 2020 van de NBB. Het algemene uitgangspunt van dit advies is: Als gezamenlijke sport nemen we het standpunt in dat we de kosten die we met z’n allen maken, ook zoveel mogelijk met z’n allen dragen. Maar wat betekent dat nu in de praktijk?
Gevolgen voor de contributie:
Als vereniging zullen we de contributie blijven innen. De kosten lopen immers nog steeds door, of zijn zelfs hoger. We willen, indien mogelijk, tot aan de zomervakantie doortrainen zonder hier extra kosten voor hoeven door te berekenen aan onze leden. Mocht er een eventueel overschot ontstaan, willen we in de ALV met onze leden in overleg en samen beslissen hoe hiermee om te gaan.

Krijgen we een deel van de bondscontributie terug?
Ook hier geldt dat we de kosten zoveel mogelijk gezamenlijk zullen dragen. De NBB zal de bondscontributie derhalve blijven innen, voor zover deze nog niet was betaald. De medewerkers van de NBB werken gewoon door en ook de dienstverlening van de NBB wordt gecontinueerd. De eerste focus van de NBB ligt hierbij nu op het zo goed en snel als mogelijk beantwoorden van alle vragen omtrent het coronavirus en de gevolgen daarvan voor ons aanbod (o.a. opnieuw plannen van wedstrijden, opleidingen, et cetera). Daarnaast wordt ook al hard gewerkt aan de voorbereidingen van het nieuwe seizoen. Bovendien lopen ook de kosten van de NBB ook gewoon door.
Moeten wij de zaalhuur blijven betalen?
Iedereen in de sport wordt door de maatregelen geraakt: de sporters, de clubs, de bonden en ook andere sportaanbieders. Laten we dat vooral samen zien op te lossen, samen met de maatschappelijke partners zoals de gemeenten, de rijksoverheid en NOC*NSF. We hebben zowel bij Sport.Gouda als de gemeente Waddinxveen uitstel van betaling van de huur aangevraagd en de wedstrijdhuur al opgezegd in de week van 13 maart 2020.
De overheid heeft inmiddels al een noodpakket aangekondigd om te proberen zo veel mogelijk bedrijven en personen overeind te houden. We bekijken als bestuur of we als vereniging hiervoor in aanmerking komen.
Via de nieuwsflitsen en de nieuwsbrieven houden we jullie uiteraard op de hoogte van eventuele veranderingen in dit beleid en de vorderingen die het bestuur maakt.
En naar volgend jaar toe… 3×3 competitie
De Nederlandse Basketball Bond gaat in het seizoen 2020/2021 starten met een ‘3×3’ basketball competitie, Een mooi initiatief!
Er worden 5 speeldagen in de jaarkalender opgenomen voor de ‘3×3’ basketball competitie, te weten:
- 17 oktober 2020
- 2 januari 2021
- 20 februari 2021
- 3 april 2021
- 24 april 2021
Verenigingen die zijn aangesloten bij de NBB kunnen teams inschrijven, waarbij per seizoen een vaste teamopgave van 4 tot 6 personen mogelijk is. Per speeldag (een dagdeel) kunnen maximaal 4 spelers/speelsters deelnemen (allen lid van de NBB). Afhankelijk van het aantal inschrijvingen wordt de indeling en opzet bepaald. Het betreft een competitie die na 5 speelronden aan het eind een kampioen per categorie oplevert.
De bedoeling is dat in eerste instantie de teams zelf scheidsrechters leveren om de andere wedstrijden te fluiten op de toernooidagen. We overwegen, afhankelijk van deelname van een of meerdere teams van Bouncers, om een toernooidag te organiseren.
De volgende ‘3×3’ basketball competities worden komend seizoen georganiseerd:
- Mannen U13
- Vrouwen U13
- Mannen U15
- Vrouwen U15
- Mannen U18
- Vrouwen U18
- Mannen U23
- Vrouwen U23
- Mannen 23+
- Vrouwen 23+

Het inschrijfgeld bedraagt € 50,- per team en dat moet een team zelf betalen. De zaalkosten zullen evenredig worden verdeeld over alle teams. De betalingen gaan via de vereniging naar de Nederlandse Basketball Bond.
Als je interesse hebt, stuur een berichtje aan Walter of Bob
Ben je nog niet helemaal over? Check dan even deze pagina van de NBB, waar je alles terug kunt vinden over de 3×3 competitie!
Nieuwe tenues
In een eerdere nieuwsbrief hebben we jullie al laten weten dat we bezig zijn met nieuwe tenues, en hebben we de eerste ontwerpen met jullie gedeeld. Daar hebben we superveel reacties op gehad, leuk! We zijn nu op het punt beland dat we een daadwerkelijke keuze moeten maken, en daar hebben we jullie hulp bij nodig. Hieronder zie je 2 voorstellen voor de nieuwe tenues, laat ons met een simpele klik weten welke jouw voorkeur heeft en volgend seizoen loop jij in het tenue met de meeste stemmen!
Kun je de stemknop hierboven niet zien, probeer het dan in een andere browser! We hebben gemerkt dat sommige browsers met deze optie niet goed overweg kunnen.
Huidige tenues
De huidige tenues zullen we dit seizoen niet meer nodig hebben, aangezien de competitie voor dit seizoen voorbij is. De tenuetassen moeten daarom ook worden ingeleverd bij Sabine. Stuur een mailtje om dit met haar af te stemmen. Vind je het lastig afstand te doen van je tenue? Geen probleem! Tijdens het eindfeest van dit seizoen (wat we toch echt hopen te kunnen organiseren), of de seizoensopening van komend seizoen, geven we iedereen de mogelijkheid om zijn of haar tenue op te halen. Zo heb je toch nog een tastbare herinnering aan al die gave wedstrijden die je gespeeld hebt! De tenues die niet worden opgehaald, zullen we doneren, zodat ze alsnog een goede bestemming krijgen.

Nieuws vanuit de Technische Commissie
Op dit moment zijn de voorbereidingen voor komend seizoen in volle gang: er wordt er hard gewerkt om de selecties vorm te geven, de competitieniveaus te bepalen en trainers te zoeken zodat we volgens seizoen weer fris en goed georganiseerd van start kunnen gaan.
We verwachten medio mei hierover te kunnen communiceren en helder te hebben of er een kans bestaat dat we voor de zomer nog kunnen trainen. Indien we eventueel zouden kunnen trainen, zullen we ook helder moeten hebben hoe we dat kunnen doen in een 1,5 meter-samenleving.
We houden daarvoor de adviezen van de landelijke organen als NOC-NSF en de NBB uiteraard in de gaten.
Communicatie komende periode
Aangezien we elkaar de komende periode minder in levende lijve zullen tegengekomen, zijn we afhankelijk van digitale communicatie om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen en laatste stand van zaken. Dit zullen wij doen middels onze maandelijkse Nieuwsbrieven en indien nodig tussentijdse Nieuwsflitsen. Omdat we jullie niet willen spammen, zullen we proberen niet vaker dan eens per week een nieuwsbericht te sturen. Op onze website en via onze social media kanalen, kun je gelukkig altijd het laatste nieuws vinden, dus je hoeft niets te missen. Om te voorkomen dat deze nieuwsberichten in de spambox belanden, kun je het domein bouncersbasketball.nl aan de lijst met veilige afzenders toevoegen. Zo weet je zeker dat je niets mist!